Ahad, 22 Mac 2009

PENGALAMAN DAN CABARAN BERDAKWAH KEPADA MASYARAKAT ORANG ASLI

Dibentangkan oleh : Dato’ Dr. Hj. Abdul Razak Hj. Kechik (Pengerusi IOA Kelantan & Mantan Pengarah Kesihatan N. Perak ) sempena Bengkel Sukarelawan Dakwah Orang Asli Peringkat Kebangsaan 2007

1.0 Perlunya berdakwah

Surah An-Nahl, 16:125

Serulah ke jalan Tuhanmu dengan hikmat dan nasihat pengajaran yang baik, dan bahaskanlah mereka secara yang baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat petunjuk

Surah Al-Ikhlaas, 112:1-4

Katakanlah (wahai Muhammad): (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa.

Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat. Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan. Dan tidak ada sesiapapun yang setara dengan-Nya.

2.0 Perlunya perancangan untuk berdakwah

Skop Perancangan:

v Peringkat Negeri/Daerah/Mukim/Pos (Kampung)

v Apa yang ingin dicapai.

v Tempoh masa.

3.0 Perlunya perancangan untuk setiap pos (kampung) pada setiap lawatan

v Perlu maklumat mengenai demografi dan sosio ekonomi masyarakat.

v Wawasan untuk perkembangan Islam di pos itu.

v Wawasan untuk kemajuan sosio ekonomi.

v Tempoh masa.

v Strategi-strategi/Kegiatan-kegiatan yang akan dijalankan.

v Adakan jadual lawatan untuk setahun.

4.0 Contoh
4.1 WAWASAN – Matlamat untuk 5 tahun bagi Pos Tuel

KEMAJUAN ISLAM

v Dapat mengIslamkan 50% dari penduduk Tuel.

v Sebahagian daripada mereka dapat memahami agama dan amalkannya secara baik.

KEMAJUAN SOSIO EKONOMI

v Semua anak bersekolah rendah.

v Semua pelajar sekolah rendah meneruskan pembelajaran ke sekolah menengah.

v 5 orang pelajar SPM setiap tahun.

v Beberapa orang mendapat kerja dengan kerajaan.

v Peningkatan taraf sosio-ekonomi.

v Belia-belia yang aktif dan bersatu.

4.2 STRATEGI – Aktiviti yang akan dijalankan

v Kempen bersekolah.

v Aktiviti-aktiviti pendidikan (tuisyen, motivasi dsb).

v Usaha-usaha mencari kerja untuk mereka.

v Mengadakan projek-projek ekonomi yang sesuai seperti ternakan, tanaman getah, tanaman sayur, kedai dsb.

v Lawatan ke rumah-rumah Orang Asli – program keluarga angkat.

v Sukaneka.

5.0 Perlu ada perancangan bagi setiap lawatan

v Tempat yang hendak dilawat?

v Demografi dan taraf sosio-ekonomi (fail kampung)?

v Objektif?

v Tarikh dan masa?

v Berapa orang dan siapa?

v Bagaimana nak pergi i.e. kenderaan?

v Kenderaan dalam keadaan baik.

v Aktiviti-aktiviti yang akan dijalankan (buat jadual aktiviti)?

Senarai semakan (checklist) barang-barang yang diperlukan:

v Alat memasak dan pinggan mangkuk.

v Barang-barang makanan.

v Kelengkapan kenderaan.

v Peralatan-peralatan untuk aktiviti.

v Ubat-ubat asas.

6.0 Perlu ada perancangan

v Kewangan

v Tenaga manusia

v Material (pejabat, kenderaan dsb)

7.0 CABARAN

v Gerakan Kristian yang aktif.

v Pembangunan yang tidak seimbang.

v Penghijrahan ke bandar.

v Pengaruh pendatang/pelancongan.

v Perangai orang-orang Melayu yang berjiran dengan Orang Asli.

Semoga Allah s.w.t. memberikan kekuatan kepada kita untuk menjalankan kerja-kerja dakwah secara berkesan.

1 ulasan:

  1. Siapa blogger ni?
    Orang Asli tulen @ muallaf @ melayu?
    Kenapa pakai nama Orang Asli sbg nm profile?

    BalasPadam